Page content

Impact: Wat is dat eigenlijk?

Bij gebrek aan een officiële definitie van het fenomeen impact heb ik er zelf een bedacht: Impact is het (krachtige en vaak blijvende) effect dat iets heeft op mensen en  omgeving en op de loop van de dingen/situaties/omstandigheden die ontstaan vanuit dat effect.

De woorden impact en effect zijn gemakkelijk te vervangen door het woord “invloed”. Iets dat een krachtig effect heeft laat een gevoel, een indruk, een herinnering achter. Het geeft betekenis aan dat wat je heeft geraakt of geïmponeerd. En dat heeft weer invloed op hoe jij in het vervolg tegenover dat voorval staat, hoe je erover denkt, wat je erbij voelt, en hoe je erop reageert.

De kracht van Personal Impact

Personal Impact heeft uiteraard betrekking op het effect dat een persoon teweegbrengt. Het is de krachtige invloed die iemand uitoefent op zijn of haar omgeving – inclusief betrokken personen – en op de loop van de omstandigheden die uit die impact voortvloeien.

Die invloed kan positief of negatief zijn, maar is zelden neutraal. Impact roept altijd een associatie op met kracht, fysiek of mentaal. We denken graag aan mensen die een positieve invloed op ons hebben of hebben gehad, en dat zijn er nogal wat.
Bijvoorbeeld Nelson Mandela, Martin Luther King, Mahatma Gandhi, Moeder Teresa. Het zijn mensen die in de wereld het grote verschil hebben gemaakt – een positief verschil.

Er zijn ook negatieve voorbeelden en daarvan wil ik er maar één noemen: Hitler heeft zonder enige twijfel als persoon een grote impact op de wereld gehad.

Maar impact vindt ook op kleinere schaal plaats, met evenveel magie en betekenis. Denk maar aan artiesten, musici, dj’s, die hun publiek in extase kunnen brengen. Of neem motivational speakers zoals Tony Robbins en charismatische leiders die massa’s mensen weten te mobiliseren. Denk maar aan hoe Steve Jobs Apple wereldwijd  wist te positioneren. En geloof me, geen van de genoemde personen is met impact geboren. Ook heeft geen van hen zijn invloed in de schoot geworpen gekregen, zonder dat hij er iets voor hoefde te doen. Impact is dus maakbaar.

Impact op je ZELF

Hoe zit het met jouw impact? Zou je meer invloed willen hebben op de stroom van gebeurtenissen in je leven? Wil je het roer van je leven steviger in eigen hand hebben? Probeer je een Personal Brand te ontwikkelen, maar lukt het niet goed?

Ga dan eens kijken naar hoe krachtig jouw persoonlijke impact is. Ik noem het niet voor niets Personal (Persoonlijk), want het gaat over jou. Wat je ook doet in je leven, je bent er altijd zelf bij, of je komt jezelf tegen, en je bent de hoofdrolspeler in alle afleveringen. Ook wanneer het misschien niet zo lijkt.

Dus… hoe is je impact op je ZELF? Wees eens eerlijk. Hoe zie jij jezelf? Wat vind je van jezelf? Hoe praat je tegen jezelf? Hoe luister je naar jezelf? Hoeveel geef je om jezelf? Hoeveel geef je aan jezelf?

Want zoals je tegen of voor jezelf bent, zo ben je ook tegen of voor anderen. Ook wanneer het niet zo lijkt.

mind, body, spirit, soul

Je ZELF bestaat uit vier belangrijke delen die alles omvatten wat jij als persoonlijkheid, als universele energie, bent en in je hebt – zoals het plaatje laat zien. Ik hou het maar even in het Engels: Body, Mind, Soul en Spirit. In de Nederlandse vertaling verliezen de woorden iets van hun draagwijdte.

Hoe meer deze vier onderdelen met elkaar in harmonie zijn, hoe meer je werkelijk in je kracht bent en hoe groter je impact wordt.

Personal Branding versus Personal Impact

Een brand, een image heeft iedereen. Ook jij bent al een merk en hebt al een imago. Dat komt doordat die twee begrippen in feite externe factoren zijn. Hoe je ook aan je merk mag werken, het zijn anderen die vaststellen of je dat met succes doet of gedaan hebt. De definitie van image is: het beeld dat een ander van je heeft.
De vraag is dus niet of je een merk bent of een image hebt, de grote vraag is of dat ook het merk of image is dat voor je werkt, en dat je graag wilt hebben.

Maar bij impact ligt het anders. Dat is iets dat je helemaal ZELF ontwikkelt – of niet. Het effect dat jouw impact op hen heeft, hebben anderen soms niet eens in de gaten.

Hoe krachtiger je impact is, hoe overtuigender je je merk kunt neerzetten. Werk dus eerst aan je impact. Dat zal je veel tijd besparen.

Ontwikkel je Personal Impact

Als je dat wilt, zal ik graag met jou ontdekken waar de zwakke schakels in je persoonlijke impact zitten. Je zult ongetwijfeld op veel fronten al een behoorlijk sterke ZELF ontwikkeld hebben en hoef je daarom niet bij ‘af’ te beginnen Maar iedereen heeft blinde vlekken waarvan hij zich niet bewust is en juist daar is veel winst te behalen.

Je weet meestal niet wat je niet weet, je beseft niet wat je niet ziet en je bent je niet bewust van wat je niet opmerkt. En dat kan behoorlijke barricades opwerpen waardoor vooruitgang stagneert.

Je hebt in je opvoeding goede raad meegekregen die nu wellicht niet meer in je voordeel werkt, maar waarvan je niet weet dat die je nog steeds in de weg staat. Door je ervaringen heb je je overtuigingen en gewoontes aangemeten die nu op de automatische piloot werken en die je meer achteruit dan vooruit doen komen. Een troost is misschien dat je niet de enige bent bij wie dit speelt.

Op weg naar een positief zelfbeeld

Het is goed om de onderdelen van je ZELF onder de loep te nemen. Zonder oordeel maar wel met een oog voor detail.

Ik wil je vooral krachtiger maken in alles wat te maken heeft met je ZELF en je de eigenschappen laten ontwikkelen die daarvoor nodig zijn: meer Zelfvertrouwen en eigenwaarde, Zelfbewust, een goed Zelfbeeld, Zelfverzekerd, een impactvolle Zelfpresentatie en een rotsvast vertrouwen in je eigen kracht.

The Winning Image biedt diverse workshops, trajecten en coaching sessies, in een kleine groep, fysiek of per telefoon of Skype.