Page content

Over Inga

Inga van ZalmIn 1981 startte ik een p.r. bureau. Communicatie was toen als vak nog onbekend in Nederland. Het was een van de eerste p.r. bureaus in Nederland en de eerste dat door vrouwen werd bemand. PR houdt zich bezig met imago ontwikkeling voor bedrijven, maar ik herinner me dat het in die tijd zelf niet zo’n best imago had. Als je vertelde dat je ‘ public relations deed’ klonk het smalend: ‘ja, ja, het hangt aan de bar en het hikt”. Vrij naar een destijds populair quiz-programma op de radio dat “het hangt aan de muur en het tikt” heette. Sindsdien is er veel veranderd.

In 1991 switchte ik van image building voor bedrijven naar imago ontwikkeling voor mensen. Voor de mensen die in bedrijven werken, maar ook voor mensen die als zelfstandige werken. Of niet werken, maar goed willen overkomen op anderen.
Het boeide mij te zien hoe het proces, dat ik tien jaar eerder zich ook al had zien voltrekken, zich herhaalde. Image consultancy was een totaal onbekend beroep in Nederland. Eerst kwamen de pioniers, waartoe ik mezelf reken; daarna kwamen de amateurs en nu zie je de professionals opstaan. Mensen die hun kennis en vaardigheid niet meer als leuke bezigheid zien en benaderen, maar die het vak op de kaart willen zetten.

Extern – Intern

Imago ontwikkeling voor een persoon is niet veel anders dan imago ontwikkeling voor een bedrijf. Er zijn gesprekken vooraf en het begint met uiterlijkheden. Bij een bedrijf wordt in eerste instantie aandacht besteed aan logo, visitekaartje, briefpapier, verkoopmateriaal, etc. en het in kaart brengen van de publieksgroepen. Dat zijn de externe factoren.

Maar doe je aan professionele image building, dan dienen ook de interne factoren al heel snel geïdentificeerd en aangepakt te worden. Corporate image building is een zaak van lange adem.

Dat is bij een persoon niet anders. Het proces is net zo ingrijpend als alle veranderprocessen die je in je leven en op je werk van tijd tot tijd hebt te ondergaan. Als je tenminste wilt blijven groeien.

Uiterlijk – Innerlijk

Image consultancy begon bij mij daarom ook met aandacht voor het uiterlijk. Maar gaandeweg kwam ik tot het inzicht dat uiterlijk een afspiegeling is van het innerlijk. Veel mensen willen daar niet aan, maar ik heb ervaren dat het zo is. Extern-intern, zo binnen – zo buiten. Al snel miste ik dan ook de diepgang waarmee ik mensen echt kon helpen, hun uiterlijk en hun innerlijk op dezelfde golflengte te brengen.

Ik kwam in aanraking en raakte gefascineerd door de mogelijkheden die een mens heeft om zichzelf op een ander niveau te brengen. En ik vind het fantastisch om mensen daarin te ondersteunen en te begeleiden. Maar voor je daarin iets kunt betekenen voor een ander, moet je het zelf hebben ondergaan. Dus ging ik werken aan mijn eigen groei en transformatie. Ik verdiepte me in Silva Mind Control, NLP (Master), Hypnose (Master en Hypnotherapeut), Quantum Jumping – ook in die volgorde. Daarnaast werd ik Coach, Reiki Master en volgde ik trainingen bij Landmark. Het was niet altijd gemakkelijk, maar achteraf gezien zou ik er niets van hebben willen missen. Ik hou van nieuwe dingen leren en ondernemen; dat heeft me erg geholpen.

Dus wat doe ik nu eigenlijk?

Als iemand om mijn (zakelijke) elevator pitch vraagt, zeg ik: “Ik geef vorm en inhoud aan het kwaliteitsimago waarin een persoon en/of een bedrijf herkend wil worden. Het creëert top-of-mind awareness, meer klanten, meer omzet”.

Ofwel, in persoonlijke taal: “Ik ondersteun en begeleid mensen in het proces naar 100% ZIJN: je eigen persoonlijkheid ontwikkelen en die aan de wereld laten zien.
Een mens is in mijn ogen altijd 100%. Het is jammer dat we hebben geleerd over onszelf te denken als een buitenkant en een binnenkant, die een zakelijk en een privé leven hebben. Voor mij is een mens niet op te splitsen; je bent toch altijd die ene persoon. Ga op zoek naar je beste versie en kom ermee voor de dag.

Tussen haakjes: uiteraard heb ik ook de nodige business gerichte cursussen en opleidingen gevolgd. Op dat gebied veranderde er zo veel dat ik soms het idee had het niet te kunnen bijhouden. Maar ik geloof dat dat uiteindelijk wel meevalt. Ik ben weliswaar al zo’n 30 jaar zelfstandig ondernemer, maar soms heb ik het gevoel een prille starter te zijn. En weer komt mijn nieuwsgierigheid en het feit dat ik graag nieuwe dingen leer goed van pas.

Ik ben ondernemer geworden in een tijd dat marketing nog echt om de 5 P’s ging en verkoop daarvan een essentieel onderdeel was. PR trouwens ook. Een tijd dat je je boekhouding nog met de hand deed en je op een typmachine je brieven en verhalen (foutloos en met 10 vingers!) uittypte. Ik was al heel geavanceerd met een telex en later een fax. Maar toen kwam er een tekstverwerker en later een computer.

Ik ben nu aan een heel ander tijdperk begonnen, nieuw en fascinerend. Marketing via internet, social media, netwerken, een website, bloggen, webinars, online cursussen, email; de ontwikkelingen gaan in een razend tempo. Ik kan lang niet alles zelf bolwerken, maar ik heb mensen om me heen die graag met me samenwerken.